Офіційний веб-сайт
  Департамент соціального захисту населення
Полтавської обласної державної адміністрації

 

 

 

Реформування соціальної сфери

 

   Мережа територіальних центрів соціального обслуговування області є на сьогоднішній день однією з найбільш розгалужених в Україні. В Полтавській області соціальні послуги надаються 33 територіальними центрами соціального обслуговування, з них 25 – у сільській місцевості. Територіальні центри забезпечують комплексне обслуговування громадян похилого віку, інвалідів, хворих, інших громадян, які перебувають у складних життєвих обставинах і потребують соціального обслуговування.
   У складі територіальних центрів функціонує 34 відділення соціальної допомоги вдома, 32 відділення соціально-медичних послуг, 34 відділення соціально-побутової адаптації, 12 стаціонарних відділень для постійного проживання, 33 відділення організації надання адресної натуральної та грошової допомоги.
   Протягом 9 місяців 2013 року соціальними послугами охоплено 97 тисяч громадян похилого віку, інвалідів, хворих, інших громадян, які перебувають у складних життєвих обставинах і потребують соціального обслуговування.
   Зокрема обслужено:
  • - відділеннями соціальної допомоги вдома – 21 тисяча осіб;
  • - відділеннями соціально-побутової адаптації – 34 тисячі осіб;
  • - відділеннями соціально-медичних послуг – 26 тисяч осіб;
  • - стаціонарними відділеннями – 238 осіб;
  • - відділеннями організації надання адресної натуральної та грошової допомоги – 14 тисяч осіб;
  • - іншими підрозділами – 1,5 тисячі осіб.
       З метою створення сприятливих умов життєдіяльності осіб з обмеженими фізичними можливостями, інтеграції їх у суспільство, при територіальних центрах соціального обслуговування надається послуга «соціального таксі», основним завданням якого є надання автотранспортних послуг інвалідам на візках та пенсіонерам, які значно втратили рухову активність для вирішення їх соціальних проблем, залучення їх до активного способу життя та проведення оздоровчих заходів за їх місцем проживання.
       Станом на 01.10.2013 року територіальними центрами соціального обслуговування (надання соціальних послуг) надано 6 663 автотранспортних послуг, у тому числі 4 тисячі послуг інвалідам. Зазначеними послугами скористались більш ніж 2 тисячі осіб, у тому числі більш ніж 1 тисяча інвалідів.
       З метою збереження рухової активності та пристосування до життя непрацездатних громадян, які значно або повністю втратили рухову активність, в області при 33 територіальних центрах соціального обслуговування (надання соціальних послуг) діють пункти прокату технічних та інших засобів реабілітації, де в наявності майже 4 тисячі засобів реабілітації.
       Станом на 01.10.2013 року надано в користування засобів реабілітації 2,5 тисячам осіб.
       Однією з нових форм надання соціальних послуг є організація роботи «соціальних офісів». В області набула поширення практика виїзних прийомів громадян «соціальними офісами» із залученням спеціалістів Пенсійного фонду, районних управлінь праці та соціального захисту населення, спеціалістів управлінь юстиції, згідно із затвердженими графіками.
       Інформаційними послугами «Соціальний офіс» скористалися 9 тисяч осіб, з них майже 5 тисяч осіб отримали інформаційні послуги у виїзних «офісах».
       Також продовжується впровадження нової соціальної послуги з навчання осіб з обмеженими фізичними можливостями користуванням інвалідними візками. Обладнано майданчики в 10 територіальних центрах (Октябрський, , Карлівський, Чорнухинський, Семенівський, Лубенський, м.Лубни, Кременчуцький, Хорольський, Зіньківський, Автозаводський). Заключено договори на придбання реабілітаційного інвентарю та обладнання в IV кварталі - 14 територіальними центрами.
       Територіальними центрами соціального обслуговування (надання соціальних послуг) продовжується робота щодо впровадження інноваційних моделей роботи та нових видів соціальних послуг. Актуальним направленням залишається наближення соціальних послуг до сільського населення.
       Для забезпечення доступності соціальних послуг мешканцям сільських населених пунктів, задоволення їх потреб у соціальному обслуговуванні у 2013 році продовжено роботу із створення територіальними центрами «Сільських будинків соціального піклування» у віддалених населених пунктах, яких в області вже створено 34.
       Протягом 2013 року відкрито «Сільські будинки соціального піклування» у Гадяцькому районі (с. Березова Лука, с. Великі Будища) та Полтавському районі (с.Копили). Громадянам похилого віку та інвалідам надаються послуги перукаря, соціально-педагогічні, інформаційні та соціально - медичні послуги.
       Решетилівським районним територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) впроваджено проект «Створення сільського будинку соціального піклування». На реалізацію проекту задіяні кошти Фонду Східна Європа в сумі 211,7 тис. грн. Основним завданням проекту є надання послуг швеї, перукаря, взуттьовика, прачки, соціально-медичних послуг та організації надання послуг «Університету третього віку».
       В 2013 році планується відкриття ще 2 «Сільських будинків соціального піклування».
       Реалізація даного напрямку підвищить рівень добробуту і якість життя мешканців сільських територій та зменшить диференціацію рівнів життя міських і сільських громад.
  •  

       Законами України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 18 вересня 2012 року № 5279-VI та від 21 травня 2013 року № 285-VІІ визначено підвищення соціальних гарантій для учасників бойових дій періоду Великої Вітчизняної війни 1941—1945 років та війни з імперіалістичною Японією, яким виповнилося 85 років.
       З 1 січня 2013 року учасникам бойових дій у період Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років, яким виповнилося 85 років і більше, надаються пільги, передбачені для інвалідів війни I групи.
       З 11 червня 2013 року до зазначених категорій осіб також віднесені учасники бойових дій періоду війни 1945 року з імперіалістичною Японією.
       Зокрема, 85-річні учасники бойових дій Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років та війни 1945 року з імперіалістичною Японією набули право на 100-відсоткову знижку плати за користування житлово-комунальними послугами, в межах середніх норм споживання, та з оплати послуг зв'язку.
       В області управліннями праці та соціального захисту проведена вся необхідна робота для реалізації права ветеранів війни на передбачені чинним законодавством пільги.
       Зокрема, учасники бойових дій періоду Великої Вітчизняної війни, яким виповнилося 85 років вже з 1 січня поточного року користуються 100-відсотковою знижкою з оплати житлово-комунальних послуг, у межах норм споживання, та з оплати послуг зв'язку. Зазначена робота проведена шляхом передачі списків зазначених категорій осіб до організацій - надавачів послуг, без залучення ветеранів війни.
       Одночасно сформовані списки учасників бойових дій періоду війни з Японією, які направлені організаціям - надавачам послуг, для надання зазначеним категоріям осіб пільг в зв'язку з змінами в законодавстві.
       Кожному ветерану війни за місцем проживання вручені бланки-вкладок до посвідчень та пам'ятки щодо користування пільгами.
       В області постійно здійснюються заходи, спрямовані на забезпечення реалізації права ветеранів війни на пільги, встановлені Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
       Для забезпечення визначення потреб ветеранів Великої Вітчизняної війни 1941-1945 рр. та сімей загиблих (померлих) воїнів періоду Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років територіальним управлінням праці та соціального захисту населення проводиться обстеження матеріальних та соціально-побутових умов їх проживання.

     

    Основним із завдань, визначених Президентом України Віктором Федоровичем Януковичем в соціальних ініціативах, є підвищення рівня соціального захисту дітей, які потребують особливої уваги в суспільстві. Мова йде про дітей з особливими фізичними потребами.
    В регіоні  проживає близько 5 тис. дітей з особливими потребами.
    Не втрачає своєї актуальності питання забезпечення дітей з особливими потребами засобами реабілітації.
    267 дітей в області користуються інвалідними візками.
    Фактичний термін отримання інвалідних візків з моменту замовлення складають в межах 3-х місяців, тобто термін на індивідуальне виготовлення заводом виробником.
    З метою послідовного впровадження соціальних ініціатив вже на місцевому рівні за рахунок коштів місцевого бюджету в області в поточному році забезпечено надання нової соціальної послуги – освоєння навичок користування кріслами колісними.
    Вже відкрито 10 майданчиків, до кінця року планується відкрити ще 14. Виготовлення яких проводиться Полтавським протезно-ортопедичним підприємством.
    В подальшому плануємо залучити до роботи інструкторів по навчанню також інвалідів візочників.
    Ще три роки тому в  області  функціонував  всього один Центр соціальної реабілітації, а  на сьогодні  у системі соціального захисту населення  створено 5 Центрів.
    17 вересня поточного  року на  базі   Кременчуцького міського Центру соціальної реабілітації  впроваджено пілотний проект по створенню відділення денного перебування.
    У відділенні денного перебування створенні умови для повноцінного харчування, відпочинку, медичного догляду та розвитку  дітей з особливими потребами.
    Діяльність  відділення спрямована на здійснення денного догляду. Фактично це – нова форма надання соціальної послуги дітям з особливими потребами по типу дитячого садочка.   Перебування дітей  під наглядом фахівців дає можливість батькам  частково або повністю відновити трудову діяльність та вивільнити  час  для вирішення побутових  питань.
    Проведення вказаних системних заходів в області дало очікуваний позитивний результат. Другий рік поспіль  діти з особливими потребами не  направляються  до будинків-інтернатів , а виховуються в сім'ях.

     

       Мережа установ соціального захисту населення Полтавщини є однією з найбільш розгалужених в Україні: 33 територіальних центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг). Вони надають понад 70 видів соціальних послуг, за 2012 рік послуги отримали майже 114 тис. мешканців області, з них 65 тис. мешканці сільської місцевості.
        З метою реформування системи надання соціальних послуг діє «Програма соціального розвитку сільських населених пунктів Полтавської області». Програма спрямована на підвищення рівня добробуту і якості життя мешканців сільських територій, зменшення диференціації рівнів життя міських і сільських громад з метою створення сприятливого середовища для життєдіяльності людей.
        Для забезпечення доступності соціальних послуг мешканцям сільських населених пунктів, задоволення їх потреб у соціальному обслуговуванні, у 2012 році активізовано роботу із створення територіальними центрами «Сільських будинків соціального піклування» у віддалених населених пунктах на базі сільських медичних амбулаторій.
        Так протягом минулого року відкрито 7 «Сільських будинків соціального піклування» у Машівському (с. Михайлівка), Лубенському (с. Вовчик), Решетилівському (с. Плоске, с. Шевченкове), Лохвицькому (с. Лука), Семенівському (с. Оболонь) районах та м. Комсомольськ (с. Дмитрівка). Додатково створено близько 40 робочих місць.
        У «Сільських будинках соціального піклування» надаються послуги швачки, перукаря, з прання білизни, масажу, фізіотерапевтичні та інші. Всього функціонує в області 32 «Сільських будинків соціального піклування».
        Протягом 2013 року відкрито «Сільський будинок соціального піклування» у Гадяцькому районі (с. Березова Лука) та Полтавському районі (с.Копили). Громадянам похилого віку та інвалідам надаються послуги перукаря, соціально-педагогічні, інформаційні та соціально - медичні послуги.
        В 2013 році буде створено ще 4 «Сільських будинків соціального піклування».
        Наближення якісних соціальних послуг до населення, надання їх безпосередньо в територіальній громаді, за місцем проживання громадян є одним з пріоритетних напрямків діяльності Департаменту.
     

     

       Сьогодні одним із основних напрямів зайнятості населення області є стимулювання малого й середнього бізнесу для створення нових робочих місць. Розвиток підприємництва — це один із найпотужніших ресурсів зайнятості та доходів населення.
       Підприємництво – це елемент підвищення рівня зайнятості населення та створення нових малих підприємств і додаткових робочих місць, направлене на зростання доходів населення, нарощування обсягів вироблених товарів і послуг. Розвиток підприємництва, насамперед молодіжного, є одним із найважливіших напрямків економічної політики нашої області.
       Одним із найактуальніших прагнень сучасної молоді є досягнення особистої і, перш за все, фінансової свободи. Молодь позитивно ставиться до ринкових форм господарювання, більш активна і пристосована до підприємництва.
       Молодіжне підприємництво являє собою особливий вид економічної активності, спрямований на досягнення економічних інтересів, розкриття творчого потенціалу та самореалізацію, має свої переваги й вигоди, як фактору забезпечення зайнятості молоді в області. Сьогодні молодіжне підприємництво повинно стати тією суспільною силою, економічні інтереси якої повністю збігаються з інтересами регіону й держави. Саме молоді підприємці зацікавлені в створенні здорового, цивілізованого економічного середовища, заснованого на здоровій конкуренції й можливості максимально реалізувати свій творчий потенціал.
       Одним із інструментів державної політики підтримки малого та середнього бізнесу на обласному рівні є Комплексна програма розвитку малого підприємництва у Полтавській області на 2013-2014 роки, якою на 2013 рік передбачено збільшення загальної кількості малих підприємств на 1,01%, чисельності працівників на 1,08%, фізичних осіб-підприємців на 1,02%. У результаті з початку поточного року в області було збільшено кількість малих підприємств до 9,1 тис., чисельність працівників на них досягла 56,6 тис. осіб. Кількість суб'єктів підприємництва - фізичних осіб зросла до 74 тис. Питома вага малого бізнесу у загальних обсягах реалізації продукції області склала 14,2%.
       З метою реалізації державної політики зайнятості в області рішенням шістнадцятої сесії обласної ради шостого скликання від 25 травня 2013 року затверджено Програму зайнятості населення Полтавської області на 2013-2017 роки, якою передбачено низку заходів у напрямі залучення незайнятого населення до підприємницької діяльності, особливо молоді.
        Комунальною установою «Обласний молодіжний центр» Полтавської обласної ради забезпечується функціонування Школи з основ підприємницької діяльності "Молодь обирає бізнес". Для активізації молодіжних ініціатив, оволодіння молоддю комплексом знань та умінь для планування всіх етапів підприємницького циклу організується проведення семінарів та тренінгів з пошуку бізнес-ідеї, технології складання бізнес-плану, основ бухгалтерського обліку та ліцензування, оподаткування у сфері підприємницької діяльності для студентської та безробітної молоді.
       З метою орієнтації на самозайнятість та залучення безробітних до підприємницької діяльності, в центрах зайнятості області діє система, яка включає надання інформаційних та консультаційних послуг у напрямі підприємництва, проведення професійного навчання за професіями та спеціальностями, які дають необхідні знання для ведення малого бізнесу. З початку поточного року проведено 1031 семінар із спрямування на підприємництво та самозайнятість «Як розпочати свій бізнес?», «Від бізнес ідеї до власної справи» та з питань організації «зеленого» туризму за участю 12,8 тис. незайнятих громадян. Динамічний розвиток підприємництва та принципи залучення інвестицій, проголошені Президентом України, є пріоритетом місцевої та регіональної політики.
       Уряд вважає одним з своїх найважливіших завдань розвиток інвестиційної діяльності, створення вільного доступу до всіх сегментів ринку за єдиними зрозумілими правилами, тому значна увага приділяється питанням, спрямованим на покращення умов ведення підприємницької діяльності та створення сприятливого бізнес-середовища в області.
       Наразі держава почала використовувати новий механізм надання підтримки бізнесу з перших етапів. Новий Закон «Про зайнятість населення» пропонує механізм підтримки малого підприємництва на найважчому, першому етапі розвитку бізнесу. Підприємець, який створює нові робочі місця та працевлаштовує на них безробітних, не менше ніж на 2 роки, протягом першого року зможе щомісяця отримувати компенсацію у розмірі мінімального страхового внеску.
       Законом передбачений механізм для створення високооплачуваних місць. Роботодавці, які протягом року створювали робочі місця та виплачували зарплату у розмірі не нижче 3 мінімальних зарплат, у наступному році отримають право на зменшення розміру єдиного соціального внеску за ці робочі місця на 50%.
       Підприємництво не лише сприяє підвищенню рівня життя суспільства, скороченню безробіття через створення нових робочих місць, а й формуванню середнього класу, який є основою соціально-економічних реформ, гарантом політичної стабільності та демократичного розвитку області, тому повинно стати предметом все більшої уваги з боку всіх рівнів влади.

     

       З 1 січня 2013 року набув чинності Закон України "Про зайнятість населення", який визначає правові, економічні й організаційні засади реалізації державної політики у сфері зайнятості населення, а також гарантії держави стосовно реалізації права громадян на соціальний захист від безробіття та права на працю.
       Відповідно статті 14 Закону до категорій громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню належить, зокрема, і молодь, яка закінчила чи припинила навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладах.
       Для їх працевлаштування установам та організаціям з чисельністю штатних працівників понад 20 осіб встановлюється квота у розмірі 5 відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників за попередній календарний рік. Роботодавці можуть звернутися за сприянням для працевлаштування даної категорії громадян до місцевих центрів зайнятості.
       В основу Закону «Про зайнятість населення» покладено стимулювання роботодавців та найманих працівників до розвитку через фінансову, податкову та іншу підтримку.
       Відповідно статті 26 Закону роботодавці отримають річну стовідсоткову компенсацію за рахунок коштів, передбачених у бюджеті Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття зі сплати єдиного соціального внеску за працевлаштування на новостворені робочі місця безробітних громадян, які недостатньо конкурентоспроможні на ринку праці, зокрема, молоді на перше робоче місце.
       Проблемою сучасного ринку праці є нестача якісних робочих місць з гідними умовами праці. Саме тому новим Законом передбачено низку стимулів для роботодавців, які створюватимуть нові робочі місця з гідним рівнем оплати праці.
       Відповідно статті 24 Закону роботодавці, які протягом року забезпечували створення нових робочих місць, працевлаштовували на них молодих працівників та забезпечували щомісячну виплату заробітної плати у розмірі не нижче трьох мінімальних заробітних плат, у наступному році мають право на зменшення розміру єдиного соціального внеску (компенсація 50% суми нарахованого єдиного соціального внеску за відповідну особу за місяць за рахунок коштів, передбачених у бюджеті Пенсійного фонду України).
       Наразі державою здійснюватиметься підтримка молодих працівників, залучених до роботи в селах і селищах. Молодому працівнику, який уклав трудовий договір на строк не менше трьох років з підприємствами, розташованими в таких населених пунктах, надається житло на строк його роботи та одноразова адресна допомога у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати. А якщо працівник пропрацює на селі не менше десяти років, житло передається йому у власність.
       Молодіжний ринок праці має свої особливості. З одного боку, в молодих є більші шанси для зайнятості, а з іншого – через відсутність трудового досвіду вони зменшуються, так як значна кількість підприємств має потребу в кваліфікованих працівниках.
       Міністр соціальної політики України Наталія Королевська наголошує, що особливу увагу необхідно звертати на працевлаштування малоконкурентних на ринку праці людей і це, перш за все, молодь.
       З метою впровадження державної політики зайнятості в області рішенням шістнадцятої сесії обласної ради шостого скликання від 23 травня 2013 року затверджено Програму зайнятості населення Полтавської області на 2013-2017 роки, в якій приділяється значна увага зайнятості молоді.
       У 2012 році з 3,7 тис. випускників вищих навчальних закладів усіх рівнів акредитації, які навчалися за державним замовленням як молодих працівників було працевлаштовано 2,8 тис. осіб, з 5 тис. випускників професійно-технічних навчальних закладів працевлаштовано за отриманою професією 3,6 тис. учнів.
       Молоді фахівці, які закінчили навчання і не знайшли собі роботу за фахом, з метою отримання соціальних послуг щодо сприяння працевлаштуванню звертаються до служби зайнятості.
       За сприяння служби зайнятості за 5 місяців поточного року із 771 випускника навчальних закладів усіх рівнів, що звернулися до служби зайнятості працевлаштовано 100 випускників, у тому числі: випускників шкіл – 9 осіб, професійно-технічних навчальних закладів – 32 особи, вищих навчальних закладів – 59 осіб. Одним із найактуальніших прагнень сучасної молоді є досягнення особистої і, насамперед, фінансової свободи. Молодь, у своїй переважній більшості, позитивно ставиться до ринкових форм господарювання, вона більш активна і пристосована до підприємництва.
       Молодіжне підприємництво – це елемент підвищення рівня зайнятості серед молоді та створення нових малих підприємств і додаткових робочих місць. Розвиток молодіжного підприємництва є одним із найважливіших напрямків економічної політики нашої області.
       Молодіжне підприємництво являє собою особливий вид економічної активності молоді, спрямований на досягнення економічних інтересів, розкриття творчого потенціалу та самореалізацію молоді. Молодіжне підприємництво, забезпечуючи зайнятість молоді, реалізується в таких функціях, як економічна, соціальна, ресурсна, демографічна. При цьому формами прояву цих функцій повинні бути знання, ініціатива, новаторство, здатність і готовність приймати на себе економічні ризики, створення додаткових робочих місць для молоді, а також умови найбільш повної їхньої реалізації в ринковій економіці на основі системного підходу.
       Молодій людині аби ствердитися на сучасному ринку праці, необхідно бути активним, гнучким, цілеспрямованим та постійно підвищувати свої знання.
       Профорієнтаційна робота в базових центрах зайнятості області спрямована на активізацію молоді щодо вирішення проблем професійного самовизначення та працевлаштування, сприяння отриманню в стислі строки робочого місця відповідно до власних уподобань, потреб роботодавців та вимог ринку праці.
       З цією метою в базових центрах зайнятості проводяться семінари з питань правових гарантій працевлаштування на перше робоче місце, оволодіння технікою пошуку роботи та основ підприємницької діяльності. Спеціалістами базових центрів зайнятості проводяться семінари «Молодь на ринку праці», «Особливості зайнятості молоді» та «Оволодій новою професією».
       Важливе значення надається професійній підготовці безробітної молоді. У поточному році молоді люди навчалися за професіями: перукаря, кухаря, кондитера, водія автотранспортного засобу (кат.С), манікюрниці, кравця, обліковця, електрогазозварника, контролера тракториста-машиніста сільськогосподарського виробництва та інших.
       Випускники вищих навчальних закладів, які не працевлаштувалися за набутою спеціальністю, звернувшись до служби зайнятості проходили профнавчання з метою отримання робітничих професій: водія, продавця, обліковця, газоелектрозварника, слюсаря з ремонту обладнання та ін.
       Результативна співпраця органів державної влади, профспілок, організацій роботодавців та служби зайнятості, а також активна дієва позиція молоді додасть можливостей у вирішенні ряду її проблем, у тому числі працевлаштуванні, кар'єрному рості.

     

       У 2013 році новими соціальними ініціативами Президента України В.Ф.Януковича визначено підвищення якості життя для сімей з дітьми.
       На рівні області проводиться широкий комплекс заходів, спрямованих на реалізацію чинного законодавства щодо соціальної підтримки сімей з дітьми, в тому числі дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
       На виконання державних програм щодо соціального захисту сімей з дітьми з державного бюджету у 2013 році передбачено: 906 млн. грн. - на виплату державної допомоги сім?ям з дітьми; 87,9 млн. грн. – на виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім?я, що дасть можливість забезпечити стабільну виплату державних допомог.
       Особливого захисту з боку держави потребують діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування.
       На обліку в органах праці та соціального захисту населення перебуває 1434 сім?ї, в яких виховуються діти, над якими встановлено опіку чи піклування, 32 будинки сімейного типу та 150 прийомних сімей, в яких виховуються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування.
       Прийомна сім?я – сім?я або окрема особа, яка не перебуває у шлюбі, що добровільно за плату взяла на виховання та спільне проживання від одного до чотирьох дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
       Дитячий будинок сімейного типу – окрема сім?я, що створюється за бажанням подружжя або окремої особи, яка не перебуває у шлюбі, які беруть на виховання та спільне проживання не менше як 5 дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.
       Максимальний розмір державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, становить: для дітей віком до 6 років – 1944 грн. на місяць; для дітей віком від 6 до 18 років – 2420 грн. на місяць; для дітей від 18 до 23 років (за умови навчання) – 2294 грн. на місяць.
       Батькам-вихователям і прийомним батькам виплачується грошове забезпечення за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім'ях у розмірі 35 % від двох прожиткових мінімумів для дітей відповідного віку на кожну дитину-вихованця та кожну прийомну дитину.
       Сумарний обсяг грошового забезпечення батькам-вихователям обмежується сумою у розмірі п'яти прожиткових мінімумів для працездатної особи (5735 грн.) і розподіляється між ними рівними частинами за їх згодою.
       Розмір грошового забезпечення одному з прийомних батьків обмежується сумою у розмірі півтора прожиткових мінімумів для працездатної особи (1720,5 грн.).
       Соціальними ініціативами Президента України В.Ф.Януковича передбачено збільшення у 2013 році на 894 грн. щомісячно розміру соціальної допомоги для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, над якими встановлено опіку та піклування, та які водночас є інвалідами.
       Крім того, з 1 січня 2013 року дитячі будинки сімейного типу та прийомні сім'ї, в яких не менше року проживають відповідно троє або більше дітей, а також сім'ї (крім багатодітних сімей), в яких не менше року проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування, користуються пільговою знижкою при сплаті за житлово-комунальні послуги та послуги зв'язку, придбанні палива (якщо їхні будинки не мають центрального опалення), скрапленого балонного газу для побутових потреб, у розмірі 50 відсотків їх вартості, в межах встановлених норм.
       Всього на обліку в органах праці та соціального захисту населення області перебуває 117 тис. сімей з дітьми, які отримують державні соціальні гарантії.

     

       Одним із основних напрямів соціальних ініціатив Президента України В.Ф. Януковича є підвищення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям.
       Державна підтримка малозабезпечених сімей, в тому числі сімей з дітьми, забезпечується шляхом надання державної соціальної допомоги відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім?ям».
       В рамках реалізації соціальних ініціатив Президента України В.Ф. Януковича з 1 липня 2012 року підвищено рівень забезпечення прожиткового мінімуму: для дітей з 50% до 75% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, а для пенсіонерів та інвалідів з 80% до 100% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Як результат додатково сім?ї в середньому отримали підвищення розміру допомоги на 250 грн. на кожну дитину, яка виховується в сім?ї.
       Наступним етапом соціальних ініціатив Президента України В.Ф. Януковича передбачено збільшення розміру рівня забезпечення для дітей, які виховуються в малозабезпечених сім'ях з 1 липня 2013 року з 75 відсотків до 80 відсотків, з 1 жовтня 2013 року з 80 відсотків до 90 відсотків прожиткового мінімуму. Це дозволить вже з 1 липня поточного року підвищити розмір допомоги в середньому на 60 грн. на кожну дитини, з 1 жовтня це підвищення буде становити 180 грн. на
       Розмір соціальної допомоги визначається як різниця між встановленим рівнем забезпечення прожиткового мінімуму для сім'ї та її середньомісячним сукупним доходом, але не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім'ї.
       З 1 січня 2013 року рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) для призначення державної соціальної допомоги встановлюється у сумі: - для працездатних осіб у розмірі 21 % прожиткового мінімуму для працездатних осіб – 240,87 грн. - для дітей у розмірі 75% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку: до 6 років – 729 грн.; від 6 до 18 років – 907,50 грн.; від 18 до 23 років (за умови навчання) – 860,25 грн. - для осіб, які втратили працездатність, та інвалідів – 100 % прожиткового мінімум для осіб які втратили працездатність – 894 грн.
        При цьому для дітей рівень забезпечення прожиткового мінімуму збільшується на 10%, а для дітей одиноких матерів, які не перебувають у шлюбі, для дітей, в яких один або обоє батьків є інвалідами І чи ІІ групи, та дітей-інвалідів – на 20%.
        Крім того розмір державної соціальної допомоги (в тому числі і максимальний) збільшується у 2013 році на кожну дитину віком від 3 до 13 років на 180 грн., а на кожну дитину віком від 13 до 18 років - на 360 грн.
       Наприклад: сім'я, в якій виховується двоє дітей віком 3 та 15 років та середньомісячний сукупний дохід якої становить 2200 грн., має право на отримання державної соціальної допомоги, як малозабезпечена сім?я, у розмірі 621,89 грн. на місяць. Згідно соціальних ініціатив з 1 липня 2013 року зазначена сім'я додатково отримає 12,01 грн., з 1 жовтня 2013 року 360,03 грн. на місяць. Розмір допомоги складе з 01.07.2013 – 741,9 грн. на місяць; з 01.10.2013 – 981,92 грн. на місяць.

     

       В Департаменті проведено засідання робочої підгрупи обласного Комітету з економічних реформ «Реформування системи соціальних пільг» щодо координації діяльності напрямків:
       - забезпечення моніторингу цільового використання коштів державного і місцевих бюджетів, підвищення ефективності роботи державних соціальних інспекторів;
       - Забезпечити у межах повноважень реалізацію нових соціальних ініціатив Президента України В.Ф. Януковича щодо підвищення якості життя для сімей з дітьми на 2013 рік;
       - виявлення дітей, ветеранів, осіб з обмеженими фізичними можливостями, пільгових категорій громадян, які мають право на державні соціальні гарантії та підтримку відповідно до державних та регіональних програм;
       - забезпечення надання громадянам соціальної підтримки за принципом «єдиного вікна» та контролю за своєчасним та належним наданням соціальної допомоги особам, які її потребують.
       Основним завданням щодо виконання державних програм соціального захисту населення є забезпечення своєчасного надання і виплати державних соціальних гарантій.
       На забезпечення виконання державних програм соціального захисту населення з державного бюджету у 2013 році передбачено 1630,4 млн. грн., що на 245,7 млн. більше, ніж у минулому році. Це дає можливість щомісячно забезпечити стабільну виплату соціальних гарантій 273 тис. сімей області, зокрема 107 тис. сімей з дітьми.
       Дієвим механізмом підтримки населення при оплаті житлово-комунальних послуг є виконанням програми житлових субсидій.
       В області отримують субсидію на оплату житлово-комунальних послуг 52,4 тис. сімей, що становить майже 9 відсотків від загальної кількості сімей, які проживають в області (всього сімей в області 610,9 тис.).
       Слід зазначити, що соціальними ініціативами Президента України В.Ф.Януковича у 2012 підвищено соціальні виплати малозабезпеченим сім'ям, сім'ям, де проживають інваліди І чи ІІ внаслідок психічного розладу і за станом здоров'я потребують постійного стороннього догляду, виплати ветеранам війни до 5 травня, удосконалено порядок забезпечення інвалідів кріслами колісними.
       Значно підвищено розміри допомоги при народженні дитини, яка, зокрема, на третю і кожну наступну дитину у 2009 році складала 50 тис. грн., на сьогодні - 116 тис. грн.
       У 2013 учасники бойових дій у період Великої Вітчизняної війни та інваліди ІІ та ІІ групи з їх числа, яким виповнилося 85 і більше років отримали з 1 січня пільги, визначені як для інвалідів війни І групи. А це і пільги на оплату житлово-комунальних послуг, і виплати до 5 травня та інші соціальні гарантії.
       Новими соціальними ініціативами Президента України у 2013 році передбачено збільшення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, підвищення у 1,5 рази надбавки на догляд за дітьми-інвалідами (з найтяжчим ступенем функціональних обмежень), збільшення соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які мають інвалідність на 894 грн.
       Фінансування та виплата державних соціальних гарантій проводиться своєчасно та в повному обсязі.

     

       Новими соціальними ініціативами Президента України В.Ф. Януковича «Діти - майбутнє України» визначено створення протягом 2013-2014 років мережі Центрів денного перебування для дітей-інвалідів (відділень при реабілітаційних центрах). Впровадження на регіональному рівні можливе шляхом створення відділення денного перебування дітей-інвалідів в діючих центрах соціальної реабілітації дітей-інвалідів.
       Директором Департаменту праці та соціального захисту населення облдержадміністрації Л.В. Корнієнко проведено нараду з директорами Центрів соціальної реабілітації дітей-інвалідів в ході якої проаналізовано їх діяльність як базових установ по організації соціальної реабілітації дітей-інвалідів.
       За підсумками 2012 року 615 дітей-інвалідів з Хорольського, Лохвицького, Лубенського, Оржицького, Чорнухинського, Гребінківського, Пирятинського, Машівського, Миргородського, Шишацького, Великобагачанського, Кобеляцького, Семенівського, Козельщинського, Кременчуцького районів та міст Кременчук, Лубни, Миргород, Полтава, Комсомольськ, Гадяч отримали реабілітаційні послуги в вищевказаних Центрах.
       В ході наради визначено пріоритетні завдання, які планується вирішити в поточному році. Це не лише розширення мережі соціальних послуг, охоплення більшої кількості дітей-інвалідів реабілітацією, а й впровадження нової форми соціальних послуг на умовах перебування дітей-інвалідів до 4-х годин в установах без батьків.
       Можливість залишити на декілька годин протягом доби дитину-інваліда у спеціалізованому закладі створить умови для отримання позитивної динаміки з реабілітаційних заходів, та вивільнить час батькам дитини для вирішення соціально-побутових та інших питань.
       На особливому контролі перебуває питання створення на базі Зіньківського дитячого будинку-інтернату денного відділення реабілітації дітей-інвалідів з найближчих районів області. З метою якнайшвидшого вирішення цього питання направлено пропозиції до Міністерства соціальної політики України, адже вказаний заклад має достатню матеріальну базу та фахівців, що дасть можливість надати якісні послуги реабілітації.

     

       1.Впровадження єдиної інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення.
       Мета: Створення єдиної бази даних одержувачів усіх видів соціальної підтримки, єдиного інформаційного середовища для органів праці та соціального захисту населення
       Стан виконання: Для регіональний та місцевих органів праці та соціального захисту населення побудовано корпоративну мережу передачі даних, встановлено офісне обладнання, виконано монтаж кабельних систем локальних обчислювальних мереж, вжито заходи для встановлення активного мереженого обладнання.
       Здійснено заходи з встановлення та влаштування конфігурацій прикладного програмного забезпечення інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення на місцевому, регіональному та центральному рівнях. Проведена перевірка встановлення та налаштування конфігурацій прикладного програмного забезпечення інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення в місцевих управліннях праці та соціального захисту населення та підписаний акт приймання-передачі Послуг з встановлення, первинного розподілу ролей та налаштування конфігурацій Системи
       2. Оптимізація в установленому порядку системи управління в соціальній сфері на місцевому рівні
       Мета: Оптимізація мережі бюджетних установ відповідно до потреб населення, сприяння поліпшенню їх функціонуванню, підвищенню ефективності використання бюджетних коштів
       Стан виконання: Департаментом проведений аналіз відповідності наявної мережі бюджетних установ, які фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів, і чисельності їх працівників потребам громадян. З метою наближення суб'єктів надання соціальних послуг до їх отримувачів у межах штатної чисельності активізовано роботу із розширення мережі філій відділень територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) у сільській місцевості.
       Протягом 2012 року відкрито філію відділення соціально-медичних послуг у Машівському районі (с.Ряське), філію відділень соціально-побутової адаптації, організації надання адресної натуральної та грошової допомоги ( с.Плоске) та філію відділень соціально-побутової адаптації, організації надання адресної натуральної та грошової допомоги (с.Шевченкове) у Решетилівському районі, філію відділення соціально-медичних послуг у Лубенському районі (с.Вовчик), філію відділення Комсомольського міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) «Калина» у с.Дмитрівка, філію відділення соціально-медичних послуг у Семенівському районі (с.Оболонь) та структурний підрозділ «Сільський будинок соціальних послуг» у Лохвицькому районі (с.Лука).
       Відкрито фізіотерапевтичний кабінет у відділенні соціально-медичних послуг територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Лубенської міської ради та у Новосанжарському районі, у с.Нехвороща створено робоче місце соціального працівника відділення соціально-побутової адаптації і відкрито пункт надання послуг із прання білизни.

     

       Одним із напрямків соціальних ініціатив Президента України В.Ф. Януковича є максимальне охоплення дітей сімейними формами виховання та надання реабілітаційних послуг дітям-інвалідам.
       На сьогодні в області проживає близько 4,5 тис. дітей-інвалідів. Для надання реабілітаційних послуг функціонують 5 Центрів реабілітації дітей-інвалідів покликані дати можливість дітям з фізичними та інтелектуальними вадами перебороти труднощі розвитку, засвоїти побутові та соціальні навички, розвивати здібності, повністю або частково інтегрувати у суспільне життя, а батькам надати можливість підтримки у нелегкій справі виховання та проведення реабілітації дітей-інвалідів.
       Департаментом праці та соціального захисту населення облдержадміністрації, як перспективне розглядається питання відкриття у 2013 році на базі Зіньківського дитячого будинку-інтернату відділення денного перебування дітей-інвалідів, які проживають в сім'ях. В зазначеному будинку-інтернаті вже створено відповідні умови, працюють відповідні фахівці та функціонує відділення реабілітації. На сьогодні, до Міністерства праці та соціальної політики України направлено пропозиції щодо впровадження вищезазначеного пілотного проекту.
     

     

       Органи праці та соціального захисту населення постійно працюють над удосконаленням розвитку соціальних послуг в рамках обласної Програми економічних реформ.
       Метою зазначеної програми є виведення територіальної громади області на якісно новий рівень життя.
       На запровадження реформ в соціальній сфері продовжується робота щодо удосконалення надання громадянам соціальної підтримки за принципом «єдиного вікна».
       Розвиток та запровадження соціальних послуг не є можливим без вивчення потреби громади.
       Для ефективного оцінювання потреб громади важливо врахувати думку громадських організацій інвалідів та ветеранів.
       19 лютого 2013 року на базі «соціального офісу» територіального центру соціального обслуговування Октябрської районної у м. Полтаві ради відкрито консультативний пункт громадських організацій.
       Відкриття даного пункту покликане покращити соціальний діалог з громадськістю, віднайти найбільш дієві заходи та шляхи вирішення проблем, пов'язаних із соціальним забезпеченням найбільш вразливих категорій населення.
       Протягом 2013-2014 років планується відкриття аналогічних пунктів в усіх територіальних центрах області.

     

       17 січня 2013 року під головування директора Департаменту праці та соціального захисту населення Л.В. Корнієнко проведено нараду щодо питань забезпечення виконання в області економічних реформ.
       Визначено пріоритетні напрямки роботи: 1. Запровадження стимулів ефективного використання ресурсів соціальної допомоги. Поставлено завдання щодо повного виявлення сімей, які мають право на державну підтримку, та цільового використання коштів спрямованих на виплату державних допомог в 2013 році. 2. Моніторинг соціальних програм та аудиту програм соціальної підтримки населення.
       Поставлено завдання щодо виявлення всіх сімей, які потрапили у складні життєві обставини та запровадження нової моделі роботи із центрами соціальних служб по наданню соціальної допомоги вищевказаним категоріям населення та проведення кінцевого моніторингу по виявленим фактам.

     

       

    Номінальна заробітна плата одного штатного працівника за листопад        2012 року становила 2916 грн., що в 2,6  раза перевищує рівень мінімальної заробітної плати та прожитковий мінімум для працездатних осіб (1118 грн.).
    Порівняно з  листопадом 2011 року її рівень збільшився на 380 грн.            (15  %).
    Зростання середньої заробітної плати  відносно відповідного періоду    2011 року спостерігалося  в усіх галузях економіки області.
    Разом з тим, залишається значною диференціація рівня заробітної плати працівників у галузевому розрізі економіки області. Вона, як і раніше, обумовлюється різним ступенем розвитку галузей економіки, видом  діяльності.
    За видами економічної діяльності найвищі розміри  заробітної плати у листопаді 2012 року спостерігались у працівників фінансової діяльності –     3992 грн., будівельної галузі – 3663 грн., промисловості – 3635 грн., державного управління – 3600 грн.,   що в 1,4 - 1,2 раза перевищують середній рівень в  економіці області (2916 грн.). 
    Значно нижчим був розмір заробітної плати у сфері діяльності торгівлі; ремонту автомобілів, побутових виробів та предметів особистого вжитку    (2155 грн.), готелів та ресторанів (1998 грн.),   в галузі рибальства та рибництва  (1190 грн.), який не перевищував  73,9 – 40,8 % від середнього по області    (2916  грн.).
    У листопаді 2012 року освітяни області отримали середню заробітну плату в розмірі 2389 грн., працівники галузі охорони здоров’я та надання соціальної допомоги – 2188 грн.
    Рівень оплати праці в освітян області у листопаді 2012 року порівняно з відповідним періодом 2011 року збільшився на 19,6 %, у працівників охорони здоров’я та надання соціальної допомоги -   на 22,6 %  і становив, відповідно, 81,9 % та 75 % до середнього рівня в  економіці області  (2916 грн).
    У листопаді 2012 року у порівнянні з відповідним періодом 2011 року відбулося зростання показників співвідношення темпів росту заробітної плати та споживчих цін за всіма видами економічної діяльності області.
    Так, в державному управлінні цей показник становив 126,5%, у сфері надання комунальних та індивідуальних послуг; діяльності у сфері культури та спорту – 126,3%, в охороні здоров’я та надання соціальної допомоги – 123,8%,  в освіті – 120,8%.
    Нижчими показники співвідношення темпів росту заробітної плати та споживчих цін були у сфері готелів та ресторанів – 111,7%, в будівництві – 111,4%, у фінансовій діяльності – 111,1%, в сільському господарстві, мисливстві та пов’язаними  з ними послугами – 104,3%.
    Індекс інфляції за січень-листопад 2012 року становив 99%, а у відповідному періоді 2011  – 103,7%. Індекс інфляції за січень - листопад      2012 року, по відношенню до січня - листопада 2011 становив  99,7%.
    Індекс реальної заробітної плати у листопаді 2012 року, по відношенню до жовтня  2012 року становив 98,7%, а по відношенню до листопада 2011 – 116,2%. Реальна заробітна плата у листопаді 2012 року  порівняно з відповідним періодом  2011 року збільшилася   на 16,2%.
    В області  постійно аналізується стан оплати праці, здійснюються заходи щодо підвищення вартості найманої робочої сили. На підприємствах та в організаціях проводиться певна робота щодо дотримання розміру мінімальної заробітної плати, формування тарифної сітки (схеми посадових окладів) на основі тарифної ставки робітника першого розряду, встановленої в розмірі, не нижче  діючої  мінімальної заробітної плати, і міжкваліфікаційних співвідношень у розмірі тарифних ставок (посадових окладів),  підвищення питомої ваги заробітної плати в собівартості продукції та ефективності використання робочого часу, застосування сучасних мотиваційних систем високоефективної праці.
    Спеціалістами міськрайуправлінь  праці та соціального захисту населення у 2012 році стан оплати праці вивчався на 1362 підприємствах.
    За результатами вивчення було направлено 169 інформацій щодо порушення трудового законодавства для відповідного реагування до органів прокуратури та 49 – до Територіальної державної інспекції з питань праці у Полтавській області.
    У процесі реєстрації колективних договорів підприємств, організацій та установ області місцевими  органами виконавчої влади контролюється наявність в розділі “Оплата праці” мінімальних гарантій з оплати праці.

     

       В рамках проекту «Удосконалення системи соціальної допомоги» Міністерство соціальної політики України здійснює підготовчі заходи з встановлення та налаштування конфігурацій прикладного програмного забезпечення Інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення на місцевому, регіональному та центральному рівнях.
       14-15 грудня 2012 року Міністерством соціальної політики України за участю представників Департаменту праці та соціального захисту населення та Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області проведена перевірка встановлення та налаштування конфігурацій прикладного програмного забезпечення ІАССЗН в місцевих управліннях праці та соціального захисту населення.
       Результати перевірки оформлені відповідними документами.

     

       Міністерство соціальної політики України в рамках проекту «Удосконалення системи соціальної допомоги» здійснює підготовчі заходи з проведення дистанційного навчання з інформаційних технологій для фахівців регіональних та місцевих органів праці та соціального захисту населення.
       З метою перевірки прийнятності розроблених курсів дистанційного навчання з 6 по 13 грудня поточного року з використанням апаратних засобів та програмного забезпечення, що були встановлені та налаштовані а рамках Проекту, проведено дослідно-промислову експлуатацію курсів дистанційного навчання.
       У випробуванні курсів взяли участь фахівці Департаметну праці та соціального захисту населення, Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області, управління праці та соціального захисту населення виконкому Октябрської районної у м. Полтаві ради.
       Випробування дистанційного навчання проходило за курсами:
       Регіональний рівень – «Адміністрування та впровадження Системи», «Автоматизація призначень», «Автоматизація нарахування та виплати», «Автоматизація формування та обробки звітності, моніторингу соціальних програм та підготовки статистичної звітності», «Користування системою дистанційного навчання»
       Місцевий рівень – «Автоматизація прийому громадян», «Автоматизація призначень», «Автоматизація нарахування та виплати», «Користування системою дистанційного навчання».
       За результатами навчання фахівці пройшли тестування.

     

       В області в рамках проекту «Удосконалення системи соціальної допомоги» завершується впровадження Інтегрованої інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення (далі – ІАССЗН). Програмне забезпечення ІАССЗН включає програмні модулі:
       1. Забезпечення громадян різними видами соціальної допомоги, компенсаційними виплатами та субсидіями:
       1.1. Облік звернень громадян;
       1.2. Призначення;
       1.3. Нарахування та виплата;
       1.4. Формування звітності.
       2. Забезпечення санаторно-курортними путівками деяких категорій громадян.
       3. Перегляд Реєстру осіб - отримувачів різних видів соціальної допомоги та послуг (РОСДП).
       4. Ведення нормативно-довідкової інформації.
       5. Ведення довідників.
       6. Моніторинг соціальних програм. Статистична звітність.
       7. Облік показників діяльності УПЗСН.
       Міністерство соціальної політики України здійснює заходи з відновлення працездатності апаратних засобів та встановлення прикладного програмного забезпечення Інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення.
       Для налаштування обладнання і каналів зв'язку задіяні фахівці компаній «Міратех», «БМС консалтинг», «Медірент» та «Укртелеком».

     

       Національним планом дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 – 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава" передбачена модернізація системи соціальної підтримки населення.
       Зокрема:
       удосконалення інституту державних соціальних інспекторів з метою посилення адресності та обґрунтованості надання соціальної підтримки громадянам;
       визначення та затвердження нормативу чисельності державних соціальних інспекторів залежно від показників соціального обслуговування сімей;
       впровадження нових підходів до оцінювання доходів громадян.
       На даний час активними темпами йде реформування системи соціальної допомоги. Багато вдалося досягти. Це і модернізація управлінь праці та соціального захисту населення, надання допомоги за єдиною заявою та одним пакетом документів, підвищення розмірів державних допомог.
       На обліку в органах праці та соціального захисту населення області перебуває більше 200 тис. отримувачів різних видів соціальної допомоги.
       Всього органами праці та соціального захисту проводиться призначення та виплата більше 20 різних видів державної допомоги. З них 10 видів допомог призначається з урахуванням доходів сім'ї.
       Головним управлінням праці та соціального захисту населення спільно з Міністерством соціальної політики за участі представників Українського центру соціальних реформ проведено навчальний семінар з начальниками відділів грошових виплат та компенсацій, державними соціальними інспекторами районних управлінь праці та соціального захисту населення з питань застосування нових підходів в оцінюванні доходів громадян, які звертаються за призначенням соціальної допомоги.
       На семінарі проведено огляд міжнародного досвіду щодо використання нових методів оцінки доходів при визначенні права на призначення соціальної допомоги та порядок застосування нової методології оцінювання доходів громадян.
       Введення нового порядку оптимізує процес надання населенню різних видів соціальної допомоги, дозволить спростити процедуру та підвищити ефективність оцінювання доходів громадян для визначення права на соціальну допомогу.

     

       Житлова субсидія - це безповоротна адресна допомога держави сім'ям на оплату житлово-комунальних послуг, яка визначається як різниця між розміром плати за житлово-комунальні послуги в межах норм споживання з урахуванням пільг та обов'язковим відсотком платежу.
       Сім'ї, яким призначена субсидія, сплачують за житлово-комунальні послуги в межах норми володіння чи користування загальною площею житла та нормативів користування комунальними послугами 15 % середньомісячного сукупного доходу. Сім'ї пенсіонерів та інших непрацездатних громадян сплачують за послуги 10 % середньомісячного сукупного доходу. Крім того, 10 % середньомісячного сукупного доходу сплачують за послуги сім'ї, до складу яких входять неповнолітні діти, інваліди І і II групи, якщо розмір їх доходу на одну особу не перевищує прожиткового мінімуму (з 1 жовтня – 1060 грн.).
       Призначення субсидії здійснюється за спрощеним механізмом, а саме: громадяни подають до управлінь праці та соціального захисту населення за місцем проживання (у сільській місцевості – до уповноваженого сільської ради) або надсилають поштою заяву та декларацію про доходи і майновий стан осіб. Громадянам, які мають інші доходи, крім пенсій і соціальної допомоги, необхідно додати довідки про доход.
       У той же час документи громадян, які не мають можливості самостійно звернутися за призначенням житлової субсидії, приймаються безпосередньо за місцем їх проживання соціальними працівниками.
       Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг та природного газу (електроенергії), що використовуються для індивідуального опалення, призначається на опалювальний період, починаючи з місяця звернення за її призначенням. За умови звернення за призначенням субсидії протягом двох місяців з початку опалювального сезону, вона, як виняток, надається на весь опалювальний період.
       З початку опалювального сезону станом на 1 листопада 2012 року до органів праці та соціального захисту населення за призначенням субсидії звернулося 30,4 тис. сімей, призначена субсидія 29,2 тис. сім'ям.
       Для надання населенню житлових субсидій на 2012 рік передбачено кошти у сумі 96,3 млн. грн.

     

       В області в рамках проекту «Удосконалення системи соціальної допомоги» завершується впровадження Інтегрованої інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення (далі – ІАССЗН).
       ІАССЗН призначена для впровадження системи соціального захисту на 3-х рівнях:
       - місцевий – 756 місцевих управлінь праці та соціального захисту населення по Україні;
       - регіональний – 27 головних управлінь праці та соціального захисту населення;
       - центральний – Центральний апарат Міністерства соціальної політики України.
       Головним управлінням праці та соціального захисту населення 14.09.2012 р. затверджено План заходів, спрямованих на виконання пункту 30.11 наказу Міністерства соціальної політики України від 27.07.2012 року № 465 «Про підсумки роботи Міністерства соціальної політики України у І півріччі 2012 року та стан реалізації соціальних ініціатив Президента України» по впровадженню Інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення.
       23 жовтня 2012 року питання впровадження ІАССЗН розглянуто на колегії Головного управління праці та соціального захисту населення.

     

       В області щомісячно здійснюється моніторинг створення робочих місць. Протягом січня-вересня 2012 року створено 26504 робочих місця, що на 866 робочих місць більше порівняно з відповідним періодом 2011 року. Завдання Програми зайнятості населення Полтавської області з цього показника на 2012 рік виконано на 99,1%.
       Протягом звітного періоду створено: для найманих працівників у юридичних осіб – 10081 робоче місце, що у 1,4 раза більше порівняно з січнем-вереснем 2011 року, для найманих працівників у фізичних осіб-підприємців – 12368, що на 1950 менше порівняно з відповідним періодом минулого року, для фізичних осіб-підприємців – 3962, що на 284 менше порівняно з 9 місяцями 2011 року, для самозайнятих осіб-платників податку з доходів фізичних осіб – 93, що на 23 більше порівняно з відповідним періодом 2011 року.
       Найбільше створено робочих місць у містах обласного підпорядкування – 16986, що становило 64,1% від загальної кількості, зокрема на підприємствах: ТОВ "Кременчукхліб" – 410, Кременчуцька філія ТОВ "Експансія" – 390, ТОВ "Єристівський ГЗК" – 370, ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" – 178, ПАТ "ОБОД" – 151, ТОВ "Кононівський елеватор" – 115, ТОВ "Гутянський елеватор" – 110.

     

       В області в рамках проекту «Удосконалення системи соціальної допомоги» завершується впровадження Інтегрованої інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення.
       Програмне забезпечення ІАССЗН включає програмні модулі:
       1. Забезпечення громадян різними видами соціальної допомоги, компенсаційними виплатами та субсидіями:
       1.1. Облік звернень громадян (реєстрація заяви; реєстрація заяв, прийнятих від уповноваженої особи; перевірка особових справ державним соціальним інспектором; перевірка та затвердження реєстрації заяв)
       1.2. Призначення (розподіл прийнятих до опрацювання особових справ; опрацювання особової справи; перевірка та затвердження опрацювання заяв);
       1.3. Нарахування та виплата;
       1.4. Формування звітності.
       2. Забезпечення санаторно-курортними путівками деяких категорій громадян;
       3. Перегляд Реєстру осіб-отримувачів різних видів соціальної допомоги та послуг (РОСДП);
       4. Ведення нормативно-довідкової інформації;
       5. Ведення довідників;
       6. Моніторинг соціальних програм. Статистична звітність;
       7. Облік показників діяльності УПЗСН.
       Міністерством соціальної політики України проводиться тестування обладнання системи передачі даних. За результатами першого етапу тестування мережі зв'язку здійснюється налагодження обладнання.

     

       Соціальні послуги в області надаються 33 територіальними центрами, які забезпечують соціальне обслуговування та надання соціальних послуг одиноко проживаючим громадянам. Соціальними послугами охоплено майже 114 тис. громадян, що перебувають у складних життєвих обставинах, з них 65 тис. мешканців сільської місцевості.
       У складі територіальних центрів функціонує 34 відділення соціальної допомоги вдома, 32 відділення соціально-медичних послуг, 34 відділення соціально-побутової адаптації, 12 стаціонарних відділень для постійного проживання, 33 відділення організації надання адресної натуральної та грошової допомоги.
       З кожним роком роль територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) у житті місцевих громад, особливо у сільській місцевості, посилюється. Діяльність територіальних центрів стає більш масштабною і спрямовується на значну частину жителів відповідної території.
       Постійно розширюється спектр соціальних послуг, які надають територіальні центри, та спрямовуються зусилля на підвищення їх якості.
       Розробляються і втілюються в життя інноваційні підходи до надання соціальних послуг.
        Для забезпечення доступності соціальних послуг мешканцям сільських населених пунктів, задоволення їх потреб у соціальному обслуговуванні, у 2012 році активізовано роботу із створення територіальними центрами філій відділень у віддалених населених пунктах. Для забезпечення системності роботи із забезпечення доступності якісних соціальних послуг мешканцям сільської місцевості та надання їх за місцем проживання, у 2012 році відкрито філії відділень територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) у Лубенському (с. Вовчик), Решетилівському (с. Плоске), Лохвицькому (с. Лука) районах та м. Комсомольськ (с. Дмитрівка).
        До кінця року заплановано ще відкрити філії відділень у Семенівському (с. Оболонь) та Полтавському ( с. Терешки) районах.

     

       З метою виведення заробітної плати з тіньового сектору економіки, її легалізації та зайнятості населення в області активно працюють обласна, а також районні та міські робочі групи з координації роботи з легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення.
       Їх робота спрямовується, перш за все, на перевірку дотримання прав найманих працівників, трудові відносини яких не оформлені належним чином, а також виявлення фактів виплати заробітної плати нижче встановленого законодавством мінімуму.
       Протягом січня-вересня 2012 року проведено 1173 виїздів стосовно обстежень суб'єктів господарювання у напрямі легалізації заробітної плати та зайнятості населення, у результаті виявлено 398 працівників, працюючих за трудовим договором з виплатою заробітної плати нижче встановленого законодавством мінімуму та 1114 найманих працівників без оформлення трудового договору.
       З метою вжиття відповідних заходів щодо керівників підприємницьких структур, які допускають порушення чинного законодавства про працю, за 9 місяців поточного року подано 96 матеріалів до Територільної державної інспекції з питань праці у Полтавській області, направлено 43 матеріали до прокуратури, складено та передано 78 протоколів до суду за частиною 1 статті 41 КУпАП, винесено 6 постанов за статтею 188-6 КУпАП на накладення штрафів.
       За результатами проведеної робочими групами роботи зареєстровано 492 договори між найманими працівниками та фізичними особами-підприємцями.
        Для координації спільних зусиль у напрямі легалізації виплати заробітної плати і зайнятості населення області з початку року проведено 258 засідань районних та міських робочих груп, на яких заслухано 951 звіт керівників, які допускають порушення законодавства стосовно оформлення трудових відносин з найманими працівниками та виплати заробітної плати.

     

       З метою спрощення процедур та збільшення рівня адресності надання соціальної допомоги в Україні за рахунок позики Світового банку реалізується Проект «Удосконалення системи соціальної допомоги».
       Проект спрямований на створення "єдиного вікна" для призначення допомог шляхом відповідного облаштування та оснащення приміщень місцевих органів праці та соціального захисту населення, а також комп'ютеризації процесу призначення допомоги, переходу на роботу за єдиною технологією на підставі одного пакету документів.
       В ході реалізації Проекту проведено ремонт єдиних приймалень громадян в управліннях праці та соціального захисту населення, встановлено офісне обладнання та меблі, виконано монтаж кабельних систем локальних обчислювальних мереж тощо.
       Пунктом 61.1. Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», затвердженого Указом Президента України №187 від 12 березня 2012 р., протягом жовтня-грудня поточного року передбачено впровадження Єдиної інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення (ІАССЗН).
       Інформаційно-аналітична система соціального захисту населення створена з метою автоматизації ділових процесів органів праці та соціального захисту населення, використання єдиного державного автоматизованого банку даних про фізичних осіб, які одержують різні види соціальної допомоги, контролю за своєчасним та належним наданням соціальної допомоги особам, що її потребують.
       До впровадження ІАССЗН на регіональному та місцевому рівні та забезпечення своєчасного нарахування та проведення виплати держаних допомог та компенсацій підключено Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області, який має багаторічний практичний досвід з впровадження і експлуатації діючих програмних комплексів (АСОПД/КОМТЕХ, ЄДАРП, «Наш дім»).

     

       З метою посилення соціального захисту учасників бойових дій та інвалідів війни ІІ-ІІІ груп періоду Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років, яким виповнилося 85 років Президентом України підписано Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 18 вересня 2012 року № 5279-VI (набирає чинності з 1 січня 2013 року).
       Зазначеним законом внесені зміни до статтей 12 та 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які передбачають, що учасникам бойових дій у період Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років, яким виповнилося 85 років і більше, а також інвалідам війни II і III груп з числа учасників бойових дій у період Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років, яким виповнилося 85 років і більше надаються пільги, передбачені для інвалідів війни I групи.
       Зокрема, учасники бойових дій у період Великої Вітчизняної війни 1941—1945 років, яким виповнилося 85 років і більше набувають право на:
       100-процентну знижку плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім'ю);
       100-процентну знижку плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання. Площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 кв. метр опалювальної площі на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім'ю.
       Для сімей, що складаються лише з непрацездатних осіб, надається 100-процентна знижка за користування газом для опалювання житла на подвійний розмір нормативної опалювальної площі (42 кв. метри на кожну особу, яка має право на знижку плати, та 21 кв. метр на сім'ю);
       100-процентну знижку вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню, для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення;
       безплатний проїзд усіма видами міського пасажирського транспорту, автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, а також залізничним і водним транспортом приміського сполучення та автобусами приміських і міжміських маршрутів, у тому числі внутрірайонних, внутрі- та міжобласних незалежно від відстані та місця проживання;
       безплатний проїзд один раз на рік (туди і назад) залізничним, водним, повітряним або міжміським автомобільним транспортом.
       користування міжміським транспортом зазначених видів у період з 1 жовтня по 15 травня з 50-процентною знижкою вартості проїзду без обмеження кількості поїздок;
       позачергове безплатне встановлення квартирних телефонів і позачергове користування всіма послугами зв'язку. Абонементна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 100 процентів від затверджених тарифів;
       щорічне забезпечення санаторно-курортним лікуванням.
       Путівки на санаторно-курортне лікування надаються відповідно до медичних рекомендацій в міру надходження путівок.
       Для одержання путівки подається заява та медична довідка лікувальної установи за формою 070/0.
       За бажанням інвалідів війни замість путівки до санаторію, профілакторію або будинку відпочинку вони можуть один раз на два роки одержувати грошову компенсацію у розмірі середньої вартості путівки.
       Грошова компенсація надається незалежно від наявності медичного висновку про необхідність санаторно-курортного лікування або медичних протипоказань;
       пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищується у розмірі 50% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
       щорічна виплата до 5 травня разової грошової допомоги у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України;
       інші пільги, передбачені законодавством.

     

       Станом на 1 вересня поточного року зарплатні борги підприємств області становили 14 млн. 622 тис.грн., їх обсяги з початку року скоротилися на 26,7% (5 млн. 319 тис.грн.).
       В тому числі, заборгованість 11 економічно активних підприємств за цей період зменшилися у 2,5 раза (на 2 млн. 909 тис.грн.) і становила майже 2 млн.грн.
       Основна маса загальнообласного боргу зосереджена в містах:
       Полтаві – 9 млн. 519 тис.грн., Кременчуці – 970 тис.грн., Миргороді – 979 тис.грн. та в районах: Лохвицькому – 1 млн. 68 тис.грн., Пирятинському – 668 тис.грн.
       По цих п'яти адміністративно-територіальних одиницях борг складає 90% до загальнообласної заборгованості. Зазначений показник свідчить, що саме погашення заборгованості на підприємствах в цих містах і районах – це фактично вирішення проблеми ліквідації зарплатних боргів в області.
       В галузевому розрізі найбільші суми заборгованості (57% від загальнообласної суми боргу - 8,3 млн.грн.) мали суб'єкти господарювання, які знаходяться в оперативному підпорядкуванні Головного управління промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації.
       Тривалий час не вирішуються питання погашення зарплатних боргів на економічно активних підприємствах: ТОВ "Завод ГРЛ", ПАТ "Демітекс" (м.Полтава), ТОВ "Торговий дім "Україна Промресурс" (м.Кременчук), Миргородський державний гренажний завод (Миргородський район).
       Характерною відмінністю структури загальної заборгованості області є той факт, що 78% боргу мають підприємства, які знаходяться в стадії банкрутства (по Україні – 45,4%).
       Незважаючи на той факт, що у поточному році заборгованість на підприємствах-банкрутах зменшилася на 2 млн. 580 тис.грн., сума боргу залишається значною - 11 млн. 400 тис.грн. Заборгованість мають 15 підприємств.
       Найбільше зменшення боргів з початку року відбулося на ДП "Лохвицький спиртовий комбінат" на – 1 млн. 728 тис. грн.
       На 6 підприємствах-банкрутах, на яких завершені ліквідаційні процедури, з початку року погашені борги на загальну суму 490 тис. грн.
       Найбільш проблемним в області залишається питання ліквідації заборгованості із заробітної плати на підприємствах-банкрутах державної форми власності.
       З них, п'ять найбільших підприємств заборгували 10 млн. грн., що становить 69% від загальнообласної заборгованості.
       Це підприємства: ДП НАК "Надра України" "Полтаванафтогазгеологія", ДП "Виробниче об'єднання "Знамя", ДП "Лохвицький спиртовий комбінат", ДП ДАК "Хліб України" "Миргородський комбінат хлібопродуктів №1", ДП"Сільськогосподарське підприємство "Березівське".
       З метою прискорення вирішення питань погашення зарплатних боргів звіти керівників підприємств-боржників регулярно заслуховуються на засіданнях обласної тимчасової комісії з питань погашення заборгованості з виплати заробітної плати та обласної робочої координаційної групи, які проводяться в прокуратурі області. У поточному році на зазначених засіданнях заслухано 39 звітів керівників підприємств-боржників.
       Також, із зазначеного питання проведено 14 нарад у заступника голови облдержадміністрації.
       Для упередження виникнення зарплатних боргів в області проводиться щодекадний моніторинг стану виплати заробітної плати.

     

       дним із основних показників виконання Програми зайнятості населення Полтавської  області на 2012-2013 роки є створення робочих місць, що є вагомим фактором зменшення безробіття в області та покращення ситуації на ринку праці.
    Регіональною програмою зайнятості населення передбачено створити у 2012 році в економіці області 26,8 тис. нових робочих місць.
    Позитивна динаміка економічного розвитку вплинула на процес створення робочих місць.
    Так, протягОом січня-серпня 2012 року в області створено 23,7 тис. робочих місць, що на 598 робочих місць більше порівняно з відповідним періодом  2011 року. Річне завдання Обласної програми виконано на 88,5%.
    Зокрема, протягом звітного періоду створено: для найманих працівників у юридичних осіб – 9 тис. робочих місць, для найманих працівників у фізичних осіб-підприємців – 11 тис., для фізичних осіб-підприємців – 3,6 тис., для самозайнятих осіб-платників податку з доходів фізичних осіб – 82.
    Найбільше створено робочих місць у містах обласного підпорядкування – 15,3 тис., що становило 64,7% від загальної кількості.

     

       

    Пільги з оплати житлово-комунальних послуг

    Право на пільги є складовою конституційного права громадян на соціальний захист.
    Пільга - це повне або часткове звільнення певних категорій осіб від оплати за отримані послуги або надання додаткових послуг (переваг).
    Утвердження та забезпечення прав громадян встановлюються державою окремими законами України. Так, питання надання пільг в Україні врегульовано близько 50 законодавчими актами.
    Пільги  мають форму пов­ного або часткового звільнення  від сплати. Однією з характеристик пільг є також те, що особа отримує певні блага, фінансові зобо­в'язання по яких бере на себе держава.
    Пільги громадянам встановлюються з різною метою, зокрема:

  • як форма винагороди і визнання громадян за особливі заслуги перед Батьківщиною, що забезпечує їм підвищений рівень соціальних гарантій;
  • як форма соціальної підтримки для забезпечення належного рівня життя, тобто допомога;
  • як засіб надання додаткових соціальних гарантій з урахуванням екстремальних умов праці та підвищеного ризику, роботи у сільській місцевості, суспільної значущості, шкідливого виробництва і загрозою професійного захворювання, тобто пільги за професійною (службовою) ознакою (у тому числі тим, хто вийшов на пенсію), які зумовлені специфікою службової діяльності.
  • Пільгова знижка вартості спожитих громадянами житлово-комунальних послуг встановлюється окремими Законами, залежно від соціального статусу осіб та у відсотковому значенні – 100%, 75%, 50% та 25%.
    Вказані пільги встановлюються з різною метою, зокрема:

  • як форма винагороди і визнання громадян за особливі заслуги перед Батьківщиною (інваліди війни, особи, які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною – 100%; учасники бойових дій - 75%; учасники війни, члени сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, реабілітованим громадянам, які стали інвалідами внаслідок репресій або є пенсіонерами, ліквідатори наслідків аварії на ЧАЕС – 50%);
  • як форма соціальної підтримки для забезпечення належного рівня життя, тобто допомога (діти війни – 25%);
  • як засіб надання додаткових соціальних гарантій особам, які мають право на пільги за професійною (службовою) ознакою, у тому числі тим, хто вийшов на пенсію, з урахуванням: екстремальних умов праці та підвищеного ризику (військовослужбовці, працівники міліції, пожежної охорони – 50%); роботи у сільській місцевості (працівники сфери охорони здоров'я, культури, освіти, бібліотекарі, спеціалісти захисту рослин, яким передбачено право на безоплатне користування житлом з освітленням та опаленням); суспільної значущості (працівники прокуратури).
  • Бюджетним кодексом України визначено, що до членів сім'ї пільговика при наданні пільг належать:  дружина  (чоловік), їхні неповнолітні діти (до 18 років); неодружені повнолітні діти, визнані інвалідами з дитинства I та  II  групи або інвалідами I групи; особа, яка  проживає  разом  з інвалідом війни I групи та доглядає за ним, за умови що інвалід війни не перебуває у  шлюбі;  непрацездатні батьки; особа, яка знаходиться під опікою або піклуванням громадянина, який має право на пільги, та проживає разом з ним.
    Для забезпечення єдиного обліку осіб, які мають право на пільги згідно із законами України та на виконання постанови Кабінету Міністрів України  від 29.01.03  № 117 в області створено Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги.
    Управління праці та соціального захисту населення ведуть персоніфікований облік осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою, і здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі отриманих від них щомісячних звітів щодо послуг, наданих пільговим категоріям громадян.
    Громадяни, які мають право на пільги, беруться на облік за зареєстрованим місцем проживання або за рішенням комісій, утворених місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування, за фактичним місцем проживання.
    Для отримання пільг необхідно звертатися до управлінь праці та соціального захисту населення райдержадміністрацій, виконкомів міських, районних у містах рад та надати:
    * паспорт (оригінал і копії 1,2,11,12 сторінки);
    * документи, що підтверджують право на пільги (оригінали та їх копії);
    * ідентифікаційний номер (оригінал та копію);
    * довідку про встановлення групи інвалідності (оригінал та її копію), якщо така є;
    * довідку про склад сім'ї;
    * інші документи та їх копії осіб, які мають право отримувати пільги, як члени сім'ї пільговика (паспорт, ідентифікаційний номер, рішення про встановлення опіки чи піклування, тощо).
    Реалізація пільг, що підлягають відшкодуванню за рахунок субвенції, належить до компетенції підприємств, що надають послуги.
    Чинним законодавством визначено, що споживач, який має право на встановлені законодавством пільги, повинен повідомити про це підприємство-надавача послуг письмовою заявою та надати документи, що підтверджують його право на пільги.
    На обліку в органах праці та соціального захисту населення перебуває 476,8 тис. осіб, які мають право на пільги. Зокрема, 9,0 тис. учасників бойових дій, 7,3 тис. інвалідів війни, 46,1 тис. учасників війни, 24,3 тис. постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, 5,7 тис. багатодітних сімей тощо.
    Пільгами з оплати житлово-комунальних послуг користується 220,3 тис. сімей (36% сімей в області), на надання пільг за 2011 рік використано коштів з державного бюджету у сумі 214,1 млн. грн., передбачено на 2012 рік – 255,7 млн. грн. (на 20% більше, ніж у 2011 році).
    Пільги з оплати житлово-комунальних послуг громадянам, які мають таке право, надаються своєчасно та в повному обсязі.